Collega aan het woord: Dirk Hoeksema

27-10-2025

Mijn naam is Dirk Hoeksema. Ik woon in Friesland en werk bij de gemeente Groningen binnen het Sociaal Domein, afdeling Zelfstandigen, als casemanager Zelfstandigen. Ik kom oorspronkelijk uit Alphen aan de Rijn, maar verhuisde als kind met mijn ouders naar Leeuwarden.

Hoe ziet je loopbaan er tot nu toe uit?
Mijn loopbaan begon op jonge leeftijd: op mijn negentiende verhuisde ik naar Zwolle om opticien te worden en vervolgde later mijn studie in Rotterdam voor optometrie. Jarenlang werkte ik met plezier bij Brilmij (nu Pearle). Tot er een moment kwam waarop ik besloot een andere richting op te gaan. Ik merkte dat ik makkelijk contact maakte, goed kon luisteren en verkopen, en zo rolde ik de wereld van de vertegenwoordiging in.

Kort daarna kreeg ik een ernstig auto-ongeluk. In die periode van herstel ben ik gaan nadenken over wat ik echt wilde. Ik kwam in contact met een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in rolluiken en dekplaten voor koelvitrines en vriezers, en ben daar als ondernemer aan de slag gegaan. Dat liep aanvankelijk goed, maar toen bleek dat de samenwerking niet houdbaar was, besloot ik het bedrijf te verkopen.

Rond die tijd leerde ik mijn partner Annemiek kennen. Zij moedigde me aan om opnieuw te studeren, wat leidde tot een opleiding maatschappelijk werk. Al snel ontdekte ik dat de klassieke hulpverlening niet goed bij me paste, maar tijdens mijn stage bij de sociale dienst van de gemeente Leeuwarden vond ik wél mijn draai. Het contact met mensen, het zoeken naar oplossingen en het werken binnen de maatschappelijke context, dat lag me.

Na die periode werkte ik bij verschillende gemeenten in Noord-Nederland, aanvankelijk als freelancer en later in vaste dienst. Uiteindelijk keerde ik terug bij de gemeente Leeuwarden en maakte de overstap naar Bureau Zelfstandigen Fryslân. Daar kon ik mijn ervaring als ondernemer combineren met mijn maatschappelijke kennis. Binnen het Bbz begeleidde ik ondernemers bij het opstellen en beoordelen van ondernemingsplannen en begrotingen, hield ik spreekuren in de regio Noordoost en werkte ik nauw samen met verschillende gemeenten en het UWV. Het waren dertien dynamische jaren waarin ik mijn ervaring, empathie en ondernemersgeest kon inzetten om zelfstandigen te ondersteunen en hen te helpen duurzaam succesvol te zijn.

Welke bijdragen heeft Recruitmenthuis geleverd in jouw loopbaan?

Na mijn tijd bij Bureau Zelfstandigen Fryslân kwam ik via Recruitmenthuis opnieuw in contact met gemeentelijk werk. Zij benaderden mij voor verschillende opdrachten, eerst bij de gemeente Leeuwarden en later bij de gemeente Groningen. Dankzij hun bemiddeling en netwerk kon ik mijn ervaring optimaal inzetten en terechtkomen op de afdeling Zelfstandigen. Samen met een coach begeleid ik aspirant-ondernemers in het Parttime Ondernemers-traject (PTO), beoordeel ik ondernemingsplannen en begrotingen voor startende ondernemers die een Bbz-uitkering of krediet aanvragen, en behandel ik aanvragen van gevestigde ondernemers in tijdelijke financiële problemen. Het beoordelen van de levensvatbaarheid van ondernemingen vormt daarbij de kern van mijn werk, uitdagend, veelzijdig en precies wat bij mij past.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Wat de toekomst betreft, weet ik nog niet precies wat er na mijn huidige opdracht komt. Inkomensconsulenten zijn altijd nodig, maar sinds 2009 ben ik daar al uit. Per 1 november ben ik drie jaar met pensioen. Mocht ik geen werk meer hebben, wil ik vrijwilligerswerk gaan doen, bijvoorbeeld bij de bibliotheek, waar ik mensen wil helpen met het invullen van formulieren of ondersteunen bij de Nederlandse taal, vooral mensen die laaggeletterd zijn of de taal nog niet goed beheersen. Dat lijkt me mooi om te doen.